Alpetur med motorsykkel
Østerrike
Vi anbefaler at alpeturen starter i Østerrike med spektakulære Grossglockner Hochalpenstrasse som ligger ved Salzburg. Denne fjellovergangen tar deg gjennom Hohe Tauern nasjonalpark, og du vil bli overveldet av de dramatiske landskapene og det svingete veien som fører deg opp til den høyeste fjelltoppen i Østerrike, Grossglockner.

Italia
Når du krysser grensen til Italia, venter noen av de mest kjente fjellovergangene på deg. Gardena, Pordoi, Giau og Sella passene tar deg gjennom vakre Dolomittene. Dolomittene ligger lavere enn alpene, men byr på spisse fjell og svært svingete veier, som er veldig morsomme med motorsykkel.

Gardena Pass
Ruten fortsetter til Jaufen Pass og Timmelspasset som gir deg et innblikk i Alpenes røffe skjønnhet. Videre har du legendariske Stelvio Pass, med sine 48 svinger, som er kjent for å være en av de mest utfordrende og vakre, men her må du være tidlig ute for å få kjørt aktivt, da det er mye turister og bobiler.

Rute fra Østerrike til Italia:
Sveits
Rett etter toppen av Stelvio passet i Italia har du tilgang til å krysse inn i Sveits til Umbrail pass, vi anbefaler riktignok å kjøre ned og opp baksiden av Stelvio Pass en tur først også. Videre settes kursen mot St.Moritz der Julier pass og Maloja Pass tilbyr panoramautsikt over innsjøer og skoger, med veldig høy vei standard. Derifra er det verdt turen til Splugen Pass via Italia og San Bernandino Pass som gir deg svingete og tekniske alpeveier. Videre går turen vestover til St.Gotthard Pass som gir deg historiske ruter som tidligere var viktige handelsveier. Etter fjellovergangen kommer du til Andermatt og derifra ligger de tre vakre passene Furka Pass, Grimsel Pass og Susten Pass som tar deg gjennom isbreer og mektige fjelltopper, der Susten Pass er noe av det aller råeste av kjøreopplevelser i hele Europa.

Furka Pass

Susten Pass

Grimsel pass med Furka Pass i bakgrunnen
Rute fra Stelvio Pass i Italia til Furka Pass i Sveits:
Frankrike
Til slutt, er det verdt å ta en transportetappe gjennom dalene fra Sveits til Frankrikes alper. Der kan du glede deg over noen av de mest berømte fjellovergangene i verden. Eventyret fortsetter med en tur innom Italia og over det store St.Bernard passet så videre til det lille St.Bernard passet. Deretter går turen inn i Frankrike til Col de l'Iseran, som tar deg til en av de høyeste kjørbare punktene i Frankrike, mens Col de Galibier gir deg flotte fjellomgivelser og fantastisk utsikt over de franske Alpene. Ruten går videre via Col de Vars til Col de Bonnette som er den høyeste asfalterte veien i Europa på hele 2802 m.o.h.
Rute fra Furka Pass i Sveits til Col De la Bonette i Frankrike:
Overnattingsteder
Alle følger sitt eget tempo vi har derfor ikke listet inn konkrete overnattingsteder i denne ruten. Men steder som Gardena, St.Moritz, Andermatt, Zermatt, Chamonix, Val d'isere og Vars er flotte steder å kunne dra innom for overnatting langs denne ruten.
Tips for kjøring i alpene
Kjøring i alpene byr på store høydeforskjeller, noe som også fører til store endringer i temperatur. I dalene kan det være langt over 30 grader, mens på fjelloverganger kan det være nede i noen få varmegrader. Ta derfor med kjøreutstyr der du kan endre lag og justere lufting for en mest mulig komfortabel tur. Fjellovergangene pleier å åpne i Mai og stenge i Oktober, sjekk derfor hva som er åpent før du drar på tur.
Spesielt Østerrike og Sveits har veldige strenge regler når det kommer til desibel på motorsykkel, kjør derfor ikke med uorginalt eksosannlegg dersom du ikke har dette registrert i vognkortet, da dette kan føre til store bøter og avskilting på stedet.
Sveits er kjent for å ha veldige strenge straffer på fartsovertredelser, mye strengere enn Norge faktisk. Bøtene er basert på inntekt og det kan dermed bli ekstremt dyrt om man tabber seg ut eller fengselstraff, sett deg derfor godt inn i reglene før du drar på tur. NB! Mange fotobokser i Europa tar bilder også bakfra, slik at du blir tatt med motorsykkel.