Test av Yamaha MT-07 Y-AMT: Til himmels med AMT-systemet og «pedal gearing»
Med Yamaha MT07 Y-AMT har du tilgang til bøttevis med kjøreglede og ikke minst utviklingsmuligheter av egne kjøreferdigheter, mener vår faste testfører.
Yamaha MT07 Y-AMT sto på min egen short-list over de mest spennende nyhetene i 2025.
Yamaha lanserte Y-AMT (automatic manual transmission) teknologien i 2024 og jeg fikk da god tid til å gjøre meg kjent med pedal gearing» og AMT-systemet på Yamaha MT09 Y-AMT. Det ble en helt vanvittig opplevelse og dette var nesten som å lære seg å kjøre motorsykkel på ny med forsterket glede og intensitet.
Yamaha sin AMT-teknologi gjør et kvantesprang inn i fremtiden og jeg har siden da gledet meg noe vanvittig til å kjøre med denne AMT-teknologien på nettopp MT07. Denne girkassen kommer nemlig til å løfte sykkelen rett til himmels – tror jeg.
Motor: | To sylindre i rekke, firetakt, DOHC, 4 ventiler |
HK: | 74 |
Nm: | 68 |
Kubikk: | 689 cc |
Forbruk: | 0,41 l/mil |
Dempere foran: | 41 mm opp/ned demper, 130 mm vandring |
Demper bak: | Monodemper til prolink på svingarm, 130 mm vandring |
Bremser foran: | NISSIN, 2 x 298 mm, 4p |
Bremser bak: | Singel skive, 245 mm, 1p |
ABS: | Standard |
Forhjul: | 120/70 ZR 17 M/C |
Bakhjul: | 18/55-ZT 17 M/C |
Lengde: | 2085 mm |
Akselavstand: | 1395 mm |
Setehøyde: | 805 mm |
Våtvekt: | 186 kg (standard 183 kg) |
Tank: | 14 liter |
Designet på Yamaha MT07
MT07 har fått en svært vellykket facelift og de største designmessige endringene knyttes til en helt ny og frontlykt, en bredere og høyere tank, ny svingarm og en slankere seteramme.
I sum endringer som endelig gjør MT07 til en voksen, kul og fullverdig streetfighter. Motorseksjonen som er en del av den bærende konstruksjonen er eksponert, maskulin og bidrar til at MT07 får et råtøft utseende. Med andre ord, et nytt, stilig og tøft utseende som så absolutt skal kunne konkurrere alle i dette segmentet. Fargekombinasjonene ice storm, icon blue og tech black er alle spreke og kule og gir hver på sitt vis sykkelen sin helt egne identitet. Personlig liker jeg at Yamaha bruker fargede hjulsett, det blir ganske sprekt. En vellykket facelift med andre ord.
Tech-pakken og AMT-teknologien
CP2 eller cross-plane-motoren som kom med MT07 i 2013, var allerede på dette tidspunktet en veldig kapabel og moderne motor, men har allikevel gjennom en snaut tiår blitt ytterligere raffinert i takt med nye europeiske utslippskrav.

Utslippskravene kveler etter hvert som de skjerpes motorenes, pustekapasiteter og kan ofte føre til at du får en nappete gassrespons og en sykkel som leverer mindre effekt. Det skjedde ikke i så stor grad med MT07, men den ble selvfølgelig som andre merker og modeller, i noen grad også påvirket av at den etter hvert fikk flere katalysatorer.
Så i likhet med Honda sin CB 650-modell, trengte nok også Yamaha MT07 et løft for å matche motorsyklistens forventinger til økt effekt , respons og mer råskap. CP2-motoren var bra, men har nå blitt vesentlig bedre med den nye AMT-kassen som etter min mening er den beste av alle i markedet.
Ingen kan konkurrere med denne girkassen som introduserer oss til en ny, presis og ikke minst lynkjapp gir teknologi som til og med parkerer kvikkskifter-systemene som til nå har vært det raskeste, morsomste og mest effektive verktøyet vi har hatt tilgang til på girfronten.
AMT-teknologien introduserer oss for en stor variasjon og i prinsippet tre måter du kan gire på, på en og samme sykkel:
- Street – som er en helt manuell elektrinsk giring med bruk av gir-padaler på venstre styreholk som betjenes av venstre tommel og pekefinger (lynkjapt og ikke minst vanvittig morsomt å bruke)
- D, som er en vanlig automatfunksjon som girer pent og fint iht definerte fartsintervaller på sykkelen (behagelig og fungerer veldig bra)
- D+, som er den sportslige utgaven av automatkassen og derav girer senere og ved et høyere turtall eller fartsiintervall
Samtlige giringer i automatmodus kan overstyres med bruk av «pedal gearingen» på styreholken og dette gir deg en vanvittig fin flyt i kjøringen. Jeg bruker nesten ikke brems, jeg bare tapper meg ned i gir før svingen, fester blikket og drar på med spreke gasspådrag mens jeg enkelt girer meg opp igjen når jeg øker farten.

Gir-svitcherne sitter på venstre styreholk og bryter-hubben som har totalt ti knapper, nesten like mange som noen av de større Honda-modellene som er kjente for å ha ganske store bryterpanel. Men, dette blir du etter hvert veldig godt kjent med. Det krever litt trening, men oppsiden er at dette etter hvert blir en veldig effektiv og morsom måte å kjøre på.
Teknologien danker rett og slett ut bruken av en tung fot som skal jobbe med en liten pedal som vi av og til bommer på! Bruken av gir-pedalene på styreholken er rett og slett bare så mye kjappere og mye mer presise.
Bruker du automatfunksjonen D eller D+ så fungerer fungerer girkassen imponerende bra, kjapt og livlig. Jeg ble faktisk litt overrasket over at girkassen leverer så tydelige og merkbare gir-klunk under giring. Personlig elsker jeg gir-klunk og var veldig spent på om jeg ville kjenne girpunktene som på en tradisjonell girkasse. Det gjorde jeg og markeringen er ikke noe mindre eller dårligere enn på en god manuell og tradisjonell girkasse.
Gir-logikken er helt eneståendei alle modus og akkurat slik jeg ønsker å ha den, til og med nedgiring til sving, kryss eller motorbremsing fungerer perfekt og jeg får en utrolig fin flyt i kjøringen. Manuell elektrisk giring eller automat, spiller ingen rolle. Jeg kan selvfølgelig overstyre automaten med de manuelle gir hendlene på venstre styreholk når jeg ønsker det.
Merk, på denne girkassen er N eller «fri» helt nederst og ikke mellom første og andregir slik vi er vant med. Det fungerer bra og er på mange måter mer logisk mye enklere å forholde seg til.

Her introduseres du rett og slett til en helt ny verden med velfungerende logikk og kjøreteknologi som jeg aldri før har opplevd på noen motorsykkel. Joda, jeg elsker manuelle gir og kvikkskiftersystemer, disse systemene er rett og slett forbundet med det vi elsker når vi kjører en klassisk motorsykkel, men jeg savnet ikke girpedalen et eneste sekund.
Det ville sannsynligvis blitt helt galt om du plasserte AMT-systemet på en klassisk modell, men på moderne og ytelsessterke modeller med gode kjøreegenskaper har nok dette kommet for å bli. Garantert.
Ingen fot kan klare å jobbe like kjapt og effektivt med et tradisjonelt kvikkskifter system som det nye AMT-teknologien, det er rett og slett ikke mulig og det er på langt nær like morsomt.
Y-AMT-teknologien må man bare lære å beherske
Y-AMT teknologien må under ingen omstendighet sammenlignes med noe av den andre girteknologien vi har blitt kjent med til nå, Jeg skal selvfølgelig ikke utelukke at dette kan være en smaksak, men hverken Honda eller BMW sine systemer kan etter min mening matche AMT-systemet som fremstår som svært velfungerende, perfekt og ikke minst funksjonelt.
Greia er imidlertid at dette MÅ du ikke bare prøve, du må gjøre deg kjent med teknologien og ikke minst trene slik at du etter hvert kan beherske den. Det betyr at når du eventuelt skal kjøpe en slik sykkel, så bør du prøvekjøre den flere ganger slik at de lærer og opplever mestring. Dersom du tar deg tid til å gjøre det, kan jeg garantere at du får århundrets opptur og blir med en teknologi som med stor sannsynlighet tar oss inn i riktig fremtid.
Y- AMT teknologien passer perfekt til MT07
Fordi, akkurat som på MT09, får du på MT07 tilgang til kompromienes kunst og mulighetsrommet som ligger mellom en svingvillig og frekk tohjuling og en Ferrari med pedal-giring som gjør det mulig å gire lynraskt og nesten supersonisk.
AMT-systemet løfter MT07 til en høyde den aldri tidligere har kunnet operere i og modellen kan nå sammenlignes med helt andre modeller som både er dyrere og har sterkere effekt-tall.
Denne teknologoen er intet mindre enn skrekkelig morsom på denne sykkelen som har en lav våtvekt på 186 kg, har en fantastisk fin styregeometri og en pigg CP2-motor som virkelig kommer til sin rett med akkurat denne girkassen.
Alle brytere på kontroll-panelet er heldigvis store og brukervennlige og svært enkle å bruke, vel å merke etter litt trening. Jeg måtte tenke litt til å begynne med, men kontrollene satt ganske kjapt i fingerspissene og da spiller jeg stort sett "rock´n roll" på Yamaha-instrumentet etter det.
Ergonomi og styregeometrien til MT07 tar kaka
Yamaha MT07 har utvilsomt blitt voksen, perfeksjonert og kapabel. Jeg er ingen lang fører med mine 174 cm over havet, men her sitter jeg virkelig perfekt plassert i balanse og har tilgang til et aldeles nydelig styre som er trukket litt tilbake mot overkroppen min.
Den ergonomiske plasseringen av kroppen min bidrar til at jeg alltid er i balanse og kan sende sykkelen sideveis under meg ved hjelp av blikk, enkel sideforskyvning av kroppens tyngdepunkt og lette styresignaler.
Sykkelen er så godt balansert og demperne fungerer så godt at svingkurvene jeg velger fortoner seg som forutsigbare, presise og kirurgiske snitt i landskapet. Jeg kan finne god flyt i ganske høye hastigheter og kan velge flere nedbremsningsstrategier (motor, elektrisk nedgiring eller brems) som gir god flyt i kjøringen min.
Når jeg trenger raske fartsøkninger, skyver CP2-motoren mer enn godt nok og akkompagnert av en herlig «grunt» fra motoren. Yamaha sin nye lydforsterkningsteknologi bidrar faktisk merkbart til at lydbildet ledes opp til føreren og oppleves merkbart sterkere. Veldig kult.

MT07 har blitt intet mindre enn en symfoni av en motorsykkel og høydepunktet kan nok knyttes til at alle funksjoner, effekt, balanse og kjøreegenskaper er så avsindig godt avstemt og samordnet.
Effektmessig ligger den godt plassert innenfor det en ordinær fører kan klare å utnytte og uten at ting går over styr. Motoren er kraftig, men ikke for kraftig. Jeg synes for egen del at det er morsommere å kjøre en motorsykkel som jeg kan klare å denge og tømme, framfor en maskin med for mye effekt som virkelig utfordrer ferdighetene mine.
Yamaha MT07 ligger nok i «sweetspoten» og vil passe de aller fleste førerne.
5 tommers fullfarge TFT-skjerm med tilkobling til navigasjon
MT07 har en god 5 tommers TFT-skjerm som viser enkle kjøredata som du gjerne har bruk for. Tall og bokstaver er lesbare og instrumentet fungerer godt med de nye navigasjonsbryterne på venstre styreholk.
Visningsmodus av skjermfunksjoner som viser viktig kjøreinformasjon kan selvfølgelig endres iht fire forskjellige visningsmodus, det burde holde for de fleste.
Myride-appen og navigasjon
My ride-appen til Yamaha holder orden på kjøreinformasjon musikk og telefon og Garmin-appen brukes til navigasjon som viser «turn by turn» instrukser, nesten som en road-map til gatebruk.

Disse appene er enkle å installere og faller godt innenfor det vi oppfatter som brukervennlig med et enkelt brukergrensesnitt.
Dette mener testføreren om Yamaha MT07 Y-AMT
Yamaha MT07 Y-AMT overgår glatt mine forventninger og kan gjerne beskrives som en «fun factory». Modellen har med AMT-teknologien fått det løftet den trengte og er nå en streetfighter som ligger helt i front, kanskje til og med først.
Jeg kan nemlig ikke tenke meg noe som er bedre og morsommere å kjøre i naken-segmentet og modellen er definitivt også riktig priset.

Modellen har en ellevill styregeometri som bidrar til at absolutt alle faser av kjøringen blir morsom. Med Yamaha MT07 Y-AMT vil du har tilgang til bøttevis med kjøreglede og ikke minst utviklingsmuligheter av egne kjøreferdigheter.
Summen av generert kjøreglede er enorm, av og til så stor at det er vanskelig å vende nesen hjemover. Men husk, gjør deg for all del kjent med «pedal gearing», det er ikke sikkert det funker på den første turen, men prøv igjen, du kommer til å oppleve mestring og da er dette en helt fantastisk teknologi som byr på veldig mange kombinasjoner og forskjellige former for giring.
Med en så lav våtvekt og så gode ytelser på samtlige komponenter, blir dette rett og slett et fyrverkeri og en fest.
Have fun.
___________
Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC-magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.