Test av Honda CB1000 Hornet SP: Kul, enkel, morsom, heftig og presis
Honda CB 1000 Hornet er det nyeste og heftigste tilskuddet i Hornet-familien som har en lang historie og legendestatus.
Det er svært mange førere som i løpet av sin motorsykkel-karriere har eid eller kjørt en av Hornet-modellene. 600-modellen ble brukt som skolesykkel i mange år og det sier selvfølgelig mye om driftssikkerhet og pålitelighet.
Med en så lang historie og et så godt omdømme skal Honda absolutt vite hva de gjør når de lanserer den største modellen i nettopp denne familierekken, Honda CB1000 Hornet SP. Nyheten bør helst overgå både historien og nye forventninger.
To utgaver av CB 1000 Hornet
CB 1000 Hornet er altså det siste og største tilskuddet i denne legendariske familierekken. Arven og DNA-et stammer fra Fire Blade-modellen som ble brukt til racing og det burde holde for de fleste som opererer i gata tenker jeg.
I forhold til Fire Blade er det gjort tre viktige endringer på motor og gir:
- Motoren har fått en jevnere leveranse av effekt gjennom mellomregisteret og en hardere leveranse av effekten i toppen av turtallsregisteret
- En revidert gir-ratio og ny slipper-clutch
- Justerbar quick skifter som standard
CB 1000 Hornet kommer i to utgaver, standard CB 1000 Hornet og SP. CB1000 Hornet SP som jeg har kjørt, har heftigere dempere fra Showa og Øhlins, lakk og en eksosventil som åpnes fult ved 5700 rpm og lar motoren puste hardere for å øke effekten med ytterligere 5 hk. Rekkefireren leverer da 157,5 hk og hele 107 Nm, absolutt ikke den største og verste, men allikevel en av de aller beste på leveransen av ytelse i det norske markedet mener jeg.

Testforhold
- Testperiode: 4 dager, ultimo mai 2025
- Testområde: Urban bruk i Oslo området, Østfold og Hurum
- Kjørelengde: 440 km
- Kjøreforhold: Tørt, ikke noe nedbør, varm asfalt
- Temperatur: 18 – 24 grader
- Vindstyrke: 5 – 13 m/s
- Testførerens vitale data: 88 kg, 174 cm
Førsteinntrykk av Honda CB1000 Hornet SP
CB 1000 SP er en «bad-ass» maskin som er i stand til å løfte hatten av de aller fleste.
Tøft design, riktig proporsjonert, nydelig sittestilling, en vanvittig festlig styregeometri som inviterer ti lek og moro. Den er svingvillig, men retningsstabil. En visuelt litt for stor eksospotte, men dog med et innhold som skaper auforiske lyder. Motorsykkelen er velbalansert og følger deg og blikket ditt i tykt og tynt. En vanvittig fin gassrespons i alle mapping-valg og sykkelen er derfor lettkjørt, forutsigbar og lett å lære.
Men, vi skal vite at CB 1000 SP er mer enn kapabel til å utfordre alle ferdighetsnivåer og drar du maskinen opp i det øvre turtallsregisteret skal du være våken og ha gode ferdigheter, her oppe skjer ting veldig kjapt og med en voldsom kraft.
Motor: | 4-sylindre I rekke, vannavkjølt |
Slagvolum: | 998 cc |
Effekt: | 157 hk |
Dreiemoment: | Ca. 107 Nm |
Vekt: | 212 kg |
Tank: | 17 liter |
Dekk (foran): | 120/70 – ZR17 M/C |
Dekk (bak): | 180/55 – ZR 17 M/C |
Oppgitt forbruk: | 0,59 l/mil ( (verifisert under test) |
Utslipp til luft: | 136 g/km |
Gir: | 6-trinns manuell, men kvikkskifter/blipper |
Bremser: | Stylema ,ABS, doble skiver foran 310 mm, enkel skive (240 mm) bak med Nissin kalipper. |
Fjæring (foran): | Showa 41 mm opp-ned teleskopisk gaffel |
Dempervei (foran): | 118 mm |
Fjæring (bak): | Øhlins Pro-Link monoshock |
Dempervei (bak): | 139 mm |
Instrument: | TFT-display, 5“ |
Elektroniske funksjoner: |
Kjøreassistenter, fem ulike kjøremoduser |
Hva sier mekanikeren ved MCO om Honda-teknologien?
Mekaniker Goncalo «Gonzzo» Olim hos MCO på Vollebekk i Oslo har jobbet med Honda i mange år og fremhever pålitelighet og slitestyrke som noen av merkets sterkeste sider. Det lite feil med denne teknologien forteller «Gonzzo» og tilføyer at alle modeller som kommer fra fabrikanten er gjennomprøvd og godt testet.
Honda slipper ikke ny teknologi før de vet at den fungerer i henhold til egne og høye krav. «Gonzzo» tilføyer at det er lett å jobbe med Honda og at tilgang til komponentene er enklere enn på mange andre merker. Det betyr at arbeidet går kjappere og sparer kunden for unødige tidsforbruk og derfor høyere kostnader. Han påpeker at Honda har levert pålitelighet i mange tiår til stor glede for førere som verdsetter pålitelighet.

Og ja, «Gonzzo» kjører selvfølgelig Honda selv.
Hva mener vi om designet på CB 1000 Hornet?
Endelig har Honda designet en kul og tidsriktig frontlykt som matcher de heftigste motorsyklene i naken-segmentet.
Fabrikanten kan så absolutt lage fine fronter, men ligger dessverre ofte på den litt konservative siden med frontlykter som ikke helt matcher de beste i klassen. Dette er selvfølgelig en smakssak, men testføreren er klar på at dette er helt nødvendig for å matche stil-ikonene i denne klassen.

Skal du etablere en salgssuksess og opprettholde en legendestatus må designe sitte som ei kule. Det er adventure-sykkelen Africa Twin et godt eksempel på. Honda CB 1000 Hornet har rene fine linjer som tas igjen fra frontlykten til tank og videre bakover til seterammen og eksospotten.
Sistnevnte er kanskje litt i det største laget, men for egen del synes jeg det er helt greit når lyd og effekt at så bra levert som det er på denne modellen.
Honda har de senere årene blitt kjempegode på lyd og CB 1000 SP høres rett og slett ut som «a million dollar» når du starter opp og når du gasser. Lyden fra rekke-fireren er rett og slett herlig og forsterker opplevelse og nærvær et av modellens sterkeste sider, nemlig kraft og sportslige kjøreegenskaper.
CB 1000 SP er rett og slett «beefy» med en slank midje og klare maskuline trekk som tydelig formidler at dette ikke er en maskin du kødder med. Visuelt er den så definitivt en «head twister» som helt klart leverer på image.
Ergonomi, balansering og kjøreegenskaper
CB 1000 SP er gjennomgående veldig bra på mange områder, men ergonomi og balansering av sykkelen skiller seg helt klart ut fra mange av konkurrentene i denne klassen.
Jeg sitter godt, i balanse og har et sete som er passer hardt, bredt bak og smalt inn mot tanken.

Setets utforming gjør det enkelt å variere sittestillingen, forflytte seg over seteryggen og ta et godt grep meg bena i svinger som krever støtte eller under harde nedbremsinger.
Styret er akkurat bredt nok til å glede en tilhenger av brede styrer og avstanden til peggene, gjør det mulig å jobbe godt med bena under aktiv kjøring. Sykkelen er balanse-nøytral i alle hastigheter og det er det ikke alle som er.
Jeg starter alle svingbevegelser med blikket mitt og følger enkelt på med kroppsposisjonering etter behov og intensitet. Sykkelen følger deretter umerkelig på i balanse og leverer presise svingkurver som gir en herlig mestringsfølelse.
Jeg kan enkelt sende sykkelen sideveis under meg og disse egenskapene skaper fyrrige og sportslige kjøreopplevelser med en sky-høy fun-faktor. Dette er veldig veldig bra.
Et aldri så lite «men»
I forkant av eksospotten, sitter det et varmeskjold som dessverre har gir litt lite plass til den høyre foten min. Når jeg sitter med foten og tåballen på peggen (som jeg som regel gjør) tar helen på skoene mine borti eksosdekselet.
Jeg synes det er litt pussig at Honda bommer på akkurat dette. Jeg bruker størrelse 41 i sko og det burde det være plass til. Det medførte noe frustrasjon når jeg hele tiden opplevde at helkappen på skoene kom borti varmeskjoldet. Det kan nok oppleves enda vanskeligere for en person med en større fot.

Man kan se merkene fra helen min på eksosdekselet på bildet over. Dette burde Honda ha løst på en bedre måte. Jeg er rett ikke vant til at Honda gjør slike feil og jeg håper det kommer en løsning på dette etter hvert. Ingen stor sak, men kanskje mest uventet fra Honda sin side.
CB 1000 SP har en kirurgisk styregeometri som kan gjøre det utfordrende å unngå at man blir litt bøllete. Rekkefireren på 157,5 hk og 107 Nm fargelegger det hele med en vidunderlig gassrespons og massevis av skyv.
Presisjonsnivået på sykkelens leveranser er høyt og avdekker derfor dessverre mine svakheter kjapt når jeg selv gjør feil. Jeg må derfor skjerpe meg og konsentrere meg om å levere kjøring som kan mache noen av de vanvittige kapasitetene denne maskinen har, men det er bare morsomt og vil selvfølgelig gjøre meg til en bedre fører.
Det forundrer meg imidlertid at sykkelen til tross for de heftige kapasitetene allikevel er så jevn, presis og forutsigbar som den er. Honda har jobbet mye for å gi modellen den best tenkelige kraftdistribusjonen i tillegg til en optimalisering av rammens torsjonskapasiteter som også har blitt veldig bra. Ramme og svingarm skal bevege seg, men ikke for mye, og demperne skal være harmonisert med effekt og torsjonskreftene som virker under kjøring.
For egen del synes jeg dette er mesterlig gjort av Honda og responsen fra ramme, dempere og svingarm er helt i henhold til mine preferanser og delvis høye forventninger.

Kvikkskifterens lukkertid kan justeres i tre nivåer, hvilket er bra, men vær klar over at denne kvikkskifteren krever en bestemt og litt tøff behandling under gasspådrag. En kvikkskifter skal ikke brukes som en automatinnretning og skal helst brukes under gode gasspådrag med en bestemt fot. Det er særlig viktig dersom lukkertiden, som justeres i millisekunder, blir litt for lang, da kan det smelle og rykke litt dersom du fomler. Men husk at dette kan justeres dersom du føler behov for tilpasning til egen kjørestil.
Showa-demperne foran og TTX-demperne fra Öhlins bak leverer strålende resultater, og det til tross for at dempernes vandring foran bare er på 118 mm.

Det er faktisk kortest av alle konkurrentene i denne klassen, men dette kjenner jeg over hodet ingen ting til. Sykkelen klarer ujevnheter godt og svingkurven forstyrres ikke av uønsket risting eller hopping.
De radialmonterte Stylema-bremsene fra Brembo er bare herlige og leverer et fast innledende bitt som etterfølges av en jevn og effektiv bremseeffekt.
Totalpakka bidrar rett og slett til at alle operasjoner, fra gasspådrag, giring, sving til nedbremsing bare blir en eneste stor fest. Ikke for voldsom, men håndterlig, behagelig og skrekkelig heftig.
Jeg opplever at Honda CB1000 Hornet SP er kraftig, men veldig kontrollerbar og ikke minst brukervennlig for oss som skal bruke den til gatekjøring. Jeg har personlig ingen gleder av effektbomber som er så kraftige at ferdighetene mine kommer til kort; det påvirker kjøreopplevelsen og kjøregleden negativt. I denne bakgården er det mye effekt og teknologien gir meg en fin opplevelse av moro og ikke minst god flyt i kjøringen.
Teknologi og førerstøtte
Bare for å være tydelig på hvor jeg kommer fra hva angår teknologi og førerstøtte, så skal jeg være ærlig på at jeg tilhører leiren som så absolutt verdsetter førerstøttesystemer, men som også mener at ferdigheter og trening er en helt vesentlig del av det å mestre en motorsykkel.
Jeg stiller meg derfor i noen grad kritisk til at førestøttesystemene i seg selv skal skape marginer og handlingsrom for å kjøre raskere. Disse systemene må IKKE brukes til det og jeg vektlegger derfor selv opprettholdelse av egne ferdigheter, assistert av tilstrekkelig og relevant førerstøtte.
Da vektlegger jeg mer viktigheten av muligheter til å justereeffekt via kjøremodus, traction control, motorbremsing og konvensjonell bremsing som også omfatter ABS med mulighet til å slå disse funksjonene helt av.
Jeg finner det derfor unødvendig og ikke minst kostnadsdrivende å gå til anskaffelse av systemer eller funksjoner jeg slettes ikke bruker, og nettopp her treffer Honda meg veldig godt.
CB 1000 SP Hornet har det jeg trenger og vel så det, men jeg slipper å bruke tid på systemet og funksjoner jeg ikke bruker. Jeg vil bare kjøre motorsykkel jeg!
Brukergrensesnittet til menyene (se nederst til høyre i bildet over) er kanskje ikke det enkleste, men jeg finner veier. Modellen har tre definerte mapping valg og to bruker-valg hvor du selv kan definere det du ønsker av effekt, motorbremsing og traction control.
Det holder lenge for meg og jeg bruker egen erfaring og ferdigheter til å tøyle resten av effektbomben.
Hva sier referanseføreren om Hornet-modellen?
Henning Nicolay (30) representerer en annen generasjon enn testføreren. Henning Nicolay har mye kjørerfaring, særlig fra kraftige modeller i nakensegmentet.

Henning uttaler at Honda nå leverer på design, men at sykkelens kjøreegenskaper, effektleveranse og jevne gassrespons er det som skiller CB 1000 SP fra konkurrentene. Det er rett og slett mulig å leve med denne i hverdagen, sier Henning, som tilføyer at modellen har fantastiske svingegenskaper og alt en pulver-junky måtte behage.
Testførerens oppsummering
I tillegg til å konstatere at dette er en av de aller beste i segmentet, oppsummeres Honda CB1000 Hornet SP enkelt med fem ord – kul, enkel, morsom, heftig og presis.

___________
Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC-magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.