Test av Honda GB350S: En vinner i flere disipliner

Test av Honda GB350S: En vinner i flere disipliner



Da Honda GB350S ble annonsert, tok den sitt publikum med storm. Den er designet som en perle og den er en perle. Den er også velproporsjonert, klassisk, kul, riktig priset og den har bøttevis med sjarm. Men, er den sterk nok, spurte folket?


Det var mange som lurte på det, 21 hk og 29 Nm er ikke veldig mye å skrive hjem om og dette bekymret nok noen av de potensielle kjøperne.

Jeg kan bare avklare først som sist at ja, Honda GB350S er kraftig nok, og med denne energipakken får du tonnevis av kjøreglede på kjøpet. Det er selvfølgelig ingen tusenkubikker, men det er veldig mye ved denne A2-modellen som det er veldig lett å bli glad i og det kommer du til å bli. 

Honda GB350S må konkurrere i et steintøft A2-marked som er relativt velfylt av klassiske 3-400 kubikkere fra blant annet Royal Enfield, Triumph, BSA og Kawasaki. Alle ganske prisgunstige og i samme power-pack-klasse fra 21 til 29 hk og et tilsvarende antall Nm. De er teknisk ganske like, ukompliserte og enkle men allikevel ganske forskjellige hva angår kjøreegenskaper, ergonomi, lyd og kjøreopplevelse.

Det betyr at slaget om å vinne markedsandelene i denne klassen neppe kommer til å stå på effekt eller ytelsestall, men snarere hvorvidt du finner en modell du på alle måter kan like og som leverer et ønsket image. 21 eller 29 hk, 24 eller 25 til 29 Nm, det spiller faktisk ingen rolle i denne klassen, det er helt andre ting som kommer til å avgjøre hva du til slutt velger.

I denne klassen kan faktisk en sykkel med 21 hk være veldig mye bedre å kjøre med, enn en som leverer 29 hk, så det er lite eller ingen ting som tyder på at din beslutning vil bli styrt av akkurat det, dette vil ene og alene bli en følelse og opplevelsesbetinget beslutning og da er det veldig mange andre forhold som kommer til å påvirke valget ditt. 

Tekniske data 

Motor: En sylinder,firetakt, SOHC, 2 ventiler 
Kjøling: Luftkjølt 
Kubikk: 348cc
HK: 21
Nm: 29
Gir: 5
Demper foran: 41 mm, 106 mm vandring 
Demper bak: Twin shock, 120 mm vandring
Bremser foran: Singel skive 310 mm 2p
Bremser bak: Singel skive, 240 mm 2p 
Fordekk: 100/90/R19 
Bakdekk: 150/70/R17 
Lengde: 2175 
Akselavstand: 1440 mm 
Styrevinkel: 27 grader 
Setehøyde: 800 mm
Tankkapasitet: 15 liter

Impeccable design 

«Impeccable» er et godt og beskrivende ord som på norsk kan oversettes som perfekt eller høyest mulige eller oppnåelige standard. Det kan jeg stå inne for dette er virkelig et design det legges merke til og som svært mange uoppfordret kommenterer. 

Da motorsykkelen ble annonsert, tok den sitt publikum med storm. Den er designet som en perle og den er en perle, den er velproporsjonert, den er klassisk, den er kul, den er veldig riktig priset og den har bøttevis med sjarm. Men, er den sterk nok, spurte folket? 

Her finner vi rene klassiske linjer, en eksepsjonelt nydelig tank med en fin overgang til et godt sete med røde sømmer, kule sidedeksler, "beefy" dempere bak som løfter hekken litt frekt og en liten bakskjerm med et kult baklys som er integrert i setet. Frontlykt og hjulproporsjoner er helt riktige og er helt klart med på å definere sykkelen. 

Jeg mener at dette er en av de peneste syklene i denne klassen og gir et visuelt inntrykk av at du kjører en mye større sykkel. Den funksjonelle delen av designet er ikke bare god, den bidrar faktisk til at GB350S også har svært høy komfort, en god balansering og gode kjøreegenskaper. Det er spesielt kult at det klassiske kombineres med moderne designelementer på lykt, skjermer og deksler. 

«Note to self» 

En splitter ny 350 vil neppe skape den store wow-opplevelser hva angår effektuttak når den er ny. Når disse motorene er helt nye, er de ganske late og trenger tiden fram til førstegangsservicen på 1000 km før de «slipper» og går bedre. I akkurat dette tilfellet vil femte giret som fungerer som en «overdrive» være så dovent at du kommer til å lure på om det skal være slik.

Det kommer imidlertid til å endre seg merkbart når du nærmer det 1000 km-merket.  Da vil nemlig motoren ha gått seg litt til og du har i tillegg lært mye om hvor i registeret sykkelen jobber best og mest effektivt. Men du må altså være klar over at sykkelen nærmest endrer karakter og blir etter hvert mye kvikkere.

Jeg anbefaler at man bruker 98 oktan dersom man kan, da er forbrenningen mest effektiv og motoren går mykere og bedre. Dette gjelder ikke bare Honda, men de aller fleste merker; mange merker er veldig tydelige på hva de mener er det mest effektive og beste for motoren  

Ergonomi  

Sittestillingen er helt perfekt, i alle fall for meg som er 174 cm. Honda gjør ikke samme feilen som for eksempel Triumph, hvor setet på klassikerne ofte er flatt og nærmest faller nedover fra tanken mot bakskjermen. Her er fronten det laveste punktet på setet som er slankt og smalt foran. Dette setet har en liten sittegrop som gir støtte bak og derfor bidrar til at føreren ikke faller sammen i ryggen etter en stund i setet.

Styret er bredt og godt, håndbeskytterne gir fin beskyttelse for regn og vind. Det er god plass til bena og det er enkelt å forankre bena i tanken når du har behov for det. Sykkelens proporsjoner er riktige og påvirker både sittestilling, balanseringen av sykkelen og derav også kjøreegenskapene, jo mer jeg kjører, jo mer glad blir jeg i GB350S. 

Ytelsene til ramme, dempere og bremser 

Dette er komponenter som kan representere en svakhet på sykler i denne klassen. Det er rett og slett ikke uvanlig at ramme og svingarm vrir seg og gir etter, dempere er ofte dårlige og bunnes på dårlig vei, eller at bremsene er «soggy» og svampete. Ofte resultat av kostnadskutt eller kompromisser som inngås for å være konkurransedyktig.  

Men, det har ikke Honda gjort seg skyld i her. Honda GB350S har gode dempere foran og bak som scorer godt i testløypen, rammen holder kontroll på tosjonskreftene og det er ingen ting som vrir seg eller gir etter med en fører på 90 kg i god fart. Svingarmen gjør en fin jobb sammen med ramme og dempere og det er rett og slett morsomt å sette opp svinger med god flyt og festlige nedlegg. Dette sitter som ei kule det. På dette området leverer sykkelen til over forventning og dette er svært viktige bidrag til sykkelens kjøreegenskaper som må beskrives som gode. Den opplevde kvaliteten er rett og slett høy. 

GB350S har Nissin-kalipere med to bremsesylindere både foran og bak og det er ikke så vanlig i denne klassen. Så i avdelingen for bremser og full stopp, klarer man seg veldig godt og det er fint å kjøre en sykkel hvor til og med bakbremsen fungerer bra, her er det mange andre merker som på langt større sykler og modeller, faktisk har spart seg til fant. 

Instrument og bryterpanel – mer enn godt nok 

Det analoge instrumentet er lettlest og velfungerende. Et digitalt panel i instrumentet viser girindikator, klokke og bensinmåler og det holder i massevis. Bryterpanelene på styreholkene er like enkle, hvilket også er helt greit. Absolutt ingen ting å si på kvalitet og funksjonalitet. Her er absolutt alt lagt opp til at du skal oppleve sykkelen, dens egenskaper og kapasiteter for å dyrke kjøreglede.

Og akkurat dette er kjernen nok av Honda GB350S. Det enkle er ofte det beste og du får en fantastisk mulighet til å rendyrke forholdet  til motorsykkelen og bare det. Her er det ingen ting som dekker over noe som helst og vi er tilbake til den autentiske kjøreopplevelsen og gleden ved det å forflytte seg på to hjul.  

Bruksområde og kjøreegenskaper 

Jeg bestemte meg på forhånd om å virkelig prøve GB350S over alt. Jeg kjørte totalt 670 km og på alle typer underlag. Den tekniske plattformen og oppsettet sykkelen har, inkludert det 19-tommer store forhjulet, mestret alle utfordringer. Styregeometrien er presis og sykkelen svelger unna det meste av det som kommer dens vei

Hovedkomponentene jobber svært godt sammen og det er enkelt å ligge i flytsonen i 80-90 km/t og bare ha det komfortabelt og morsomt. GB350S tar villig styresignaler fra push-teknikken din og du kan enkelt sette opp og kjøre en sving og gjennomføre med stor presisjon. Du for veldig god kontakt med forhjulet ditt og har god kontroll med det som foregår der. Det skaper trygghet og tillit til sykkelen.

Å kjøre teknisk godt med 21 hk og 29 Nm er mye vanskeligere enn om du har 150 hk og 110 Nm, og det liker jeg. Ikke fordi GB350S oppleves som vanskelig kjøre, men snarere fordi jeg må kjøre godt for å finne god flyt for å kjøre effektivt og en opplevelse av mestring (dette er kanskje litt nerdete fra en testførers side, jeg forventer nok mer av meg selv hva angår kjøreteknikk og flyt). 

Ja, Honda GB350S er en super by- og pendlersykkel, men den kan så uendelig mye mer. Det var bare nydelig å ta den ut på langtur og i denne settingen savnet jeg over hodet ingen ting eller noen egenskaper for den saks skyld. Jeg henter inn biltrafikk enkelt, holder høye hastigheter i sving, finner flyt og rytme og må riktig nok planlegge litt dersom jeg skal kjøre forbi men det går helt fint.

Det fineste ved sykkelen er at det føles helt greit å ligge i flytsonen uten å bli stresset. Dette er rett og slett en nydelig turkamerat som faktisk har stor rekkevidde. Med en tank på cirka 15 liter og et nøkternt forbruk kan du i hvert fall kjøre over 400 km per tank. Kjøreopplevelsen er helt super, alt det mekaniske fungerer sømløst og mykt og opplevelsen av kvalitet er høy, som den normalt er på en Honda. 

Det overrasker meg at GB350S takler grusveier så godt som den gjør og særlig dekkene som egentlig er gatedekk. Med en våtvekt på 178 kg er sykkelen lett å håndtere men samtidig ikke for lett. Du kan derfor dundre innover en sti om mulighetene byr seg, det takler Metzeler Tourance-dekkene helt fint. Dette er jo ikke noen knastedekk akkurat, men godt nok til å sette føreren i stand til å være litt nysgjerrig og kjøre nesten over alt uten nevneverdig risiko.

Grep og retningsstabillitet er faktisk forbausende god. Disse egenskapene gjør GB350S til en skikkelig turkompis som du virkelig kan dra på oppdagelsesferd med og det synes jeg er spesielt hyggelig med denne klassen. Vekt, effekt og kjøreegenskaper er helt optimalisert og vekten blir på ingen måte din fiende. 

Så bruksområdet til denne sykkelen er bare helt enestående og setter på ingen måte noen begrensninger for din egen opplevelseslyst. Her er det bare å utfordre seg selv og oppdage verdenen. Kjører du mye på grus så er det jo bare å velge et par 70/30 dekk som gir litt mer grep på løst underlag og monterer du er par risere (styrehevere) så kan du til og med stå oppreist å kjøre, da har du en fin scrambler. 

Hva mener testføreren om Honda GB350S? 

Først og fremst er dette en ekte Honda og en Honda er alltid bra på alle områder. De holder en høy kvalitet, de er teknologisk oppdaterte og konkurransedyktige, de er driftssikre og de har gjennomgående gode kjøreegenskaper og skaper mye kjøreglede for eierne.

Disse egenskapene har også GB350S, men i tillegg til dette overrasker den meg ved å ha et så stort «adventure-gen».

Ikke bare er den en glimrende og veltilpasset hverdagssykkel som ser kul ut, den er også en aldeles strålende turkamerat som du faktisk kan planlegge en hel ferie med og du kommer til å glede deg til hver eneste dag og hver eneste tur.

Jeg hadde faktisk planlagt å kjøre hele Sør-Norge med GB350S men det ble det ikke tid og muligheter til å gjøre, men jeg håper at jeg en dag får det til.

Jeg liker dette segmentet veldig godt og fordi disse syklene er så tilpasset norske forhold, norske veier, norske opplevelser og ikke minst det jeg opplever er hvermansens behov. Honda GB350S vil itvilsom bli en berikelse for deg, fordi...... den er kapabel til å skape nytteverdi, hverdagsglede, komfort, mestringsglede og ikke minst dekke opp for dette opplevelsesegmentet som vi alle liker.

Bruk søndagen til å finne et dårlig fiskevann, nyt matpakken og kaffen og finn roen i en ellers stressende hverdag. Kjør effektivt til kontoret dagen etter, hent postpakken på vei hjem og se kul ut, opphold deg mentalt på toppen av verden, i flytsonen med nettopp Honda GB350S. Ikke koster den mye heller.  

Vekt, komfort og kjøreegenskaper tilsier at dette er en kompis du kommer til å bruke mye.