Test av Yamaha Tracer 9GT+ Y-AMT: En av de alle beste sporty tourerne
Test av Yamaha Tracer 9GT+ Y-AMT leser du hos MCO. Den faste og erfarne testføreren har testet Tracer 9GT+ med det nye girsystemet Y-AMT.
Den er like vakker som den norske fjell landskapet folk kommer bort for å ta den i øyensyn og heller ikke en dagsøkt på over 40 mil i regn, svært varierende temeperaturer, torden og lyn tok fra meg lysten til å kjøre enda mer.
Med den nye Y-AMT teknologien er dette noe av det morsomste, behageligste og kuleste jeg har kjørt. Tracer 9 har blitt voksen, tidsriktig så her er det rett og slett vanskelig å finne feil som ikke forårsakes av deg selv som fører.
Yamaha Tracer 900 ble lansert i 2015 og har vært en slager siden, modellen gjorden noe med sports touring markedet og har siden holdt et godt grep om markedet med sine gode kjøreegenskaper og ikke minst høye pålitelighet. Litt etter litt har den blitt bedre og bedre.
Førstegenerasjonen så slik ut og var allerede da den ble lansert en skikkelig kapabel tøffing. På bilde ser vi en Tracer 900 GT fra 2020:

Dette var og er fortsatt en veldig populær modell.
Tekniske data
La oss først se på de tørre fakta for Yamaha Tracer 9GT+ Y-AMT (2025).
Motortype: | Firetakt, væskekjølt, DOHC, 4 bentilers, 3 sylindre |
Slagvolum: | 890 cc |
HK: | 119 |
Nm: | 95 |
Girkasse: | Y-AMT (automatic manual transission) |
Fremdrift: | Vedlikeholdsfritt kjede |
Demping foran: | 41 mm KYP elektronisk, 130 mm vandring |
Demping bak: | Monodemper, elektronisk 131 mm vandring |
Bremser foran: | 2 x 298 mm skiver, hydraulisk 2p, ABS |
Bremser bak: | 1 x 268 mm skive, ABS |
Våtvekt: | 232 kg |
Setehøyde: | 845 – 860 mm |
Tankkapasitet: | 19 liter |
Lysteknologi: | LED/matrix |
Design
Aldri har vel en Tracer sett bedre ut enn nå! Selv designet roper sportslig touring, og fargene på Yamaha Tracer 9GT+ Y-AMT er bare helt fantastisk nydelige.

Folk av alle nasjonaliteter stanser, nyter og kommenterer skjønnheten. Alt en riktig dimensjonert, proporsjonert, linjene sitter og øynene kan bare hvile og nyte synet av noe du faktisk får lyst til å kjøre og ikke minst bli forbundet med.
Jeg er en selvutnevnt sideveske-hater, men her synes til og med jeg at sideveskene passer inn og ser pene ut. Det er ikke for store, relativt slanke og bygger lite i bredde, feste og låsemekanismer fungerer og de ser ikke ut som et fremmedelement på sykkelen, ikke merkes de nevneverdig under kjøring heller (dette er det mest positive dere noen gang kommer til å høre fra meg om sidevesker).
Sykkelens fargepalett – ja rett og slett nydelig og fanger helt klart folks oppmerksomhet. Funksjonsdelen av designet fungerer kjempebra og det er veldig lett å leve med denne modellen, både i hverdag og på lange turer. Funksjonsdelen må sitte for å få topp score på design.
Girsystemet er rosinen i pølsa
Y-AMT fungerer så til de grader bra på Tracer 9 GT+.
Jeg har etter hvert blitt veldig godt kjent med Yamaha sin Y-AMT-teknologi på både MT09 og MT07 og det er heller ingen hemmelighet at dette er mitt foretrukne girsystem av det som er tilgjengelig i markedet i dag.

Ikke fordi de andre girsystemene er dårlige, men mer fordi Yamaha også her tatt teknologi og grensesnittet til føreren litt lengere og vinner mye på det.
Yamaha har over tid vist at de er gode på innovasjon og at de faktisk våger å gå den ekstra milen. Yamaha bruker også lengre tid på testing før de slipper ny teknologi ut i serieproduksjon og det funker for kunden. Y-AMT fungerte strålende på både MT07 og MT09, men jeg hadde nok spesielt store forventninger til bruken av denne teknologien på Tracer 9 GT+, hovedsakelig fordi jeg forventet at dette ville fungere godt på en sports tourer i denne vekt- og effektklassen og det gjorde det da så til de grader.

Som jeg har sagt fungerer de fingerstyrte pedal-switchene på MT07 og MT09 på styreholkene mye bedre enn en girpedal for meg. Jeg girer kjappere og mer sømløst og jeg får en helt annen flyt i kjøringen min. Teknologien er kanskje litt mer utfordrende til å begynne med, fordi den krever litt trening og øvelse, men når det etter kort tid sitter i både hode og fingre så er dette som å spille på et musikkinstrument.
Jeg girer kjappere, riktigere, utnytter arbeidsområdene til motoren bedre og finner flyten raskere og lettere. Jeg kan lese veien som en dirigent mens jeg spiller på instrumentet mitt for å finne god flyt og rytme i kjøreterrenget. Dette fungerer nesten enda bedre på Tracer 9 GT+ og jeg har vel aldri hatt bedre kjøreopplevelser med en Tracer som i år runder 10 år i produksjon.
Det jeg setter mest pris på er nok variasjonsmulighetene som er så uendelig mye større enn en tradisjonell girkasse og som faktisk kan tilpasses både humør og sinnsstemning. Vil du cruice så kan du gjøre det i «D», vil du kjøre litt sportslig kan du med et tastetrykk velge «D+» eller «Street» og velge kjøremodus «Sport» dersom du vil være skikkelig rocka.
Du har også her tre definerte mapping valg (sport, street eller rain) og to såkalte «user modus» hvor du selv kan definere settinger i henhold til egne preferanser på effektuttak, traction, motorbremsing, demping og flere andre funksjoner.
De fingerstyrte pedal switchene er festlige å bruke og for min del er denne teknologien så godt innarbeidet at jeg neste ikke kan tenke meg noe annet. Dette må folk våge å prøve og husk at det krever litt trening for å mestre bruken, men det er det virkelig verdt. Derfor skal du i anskaffelsesprosessen prøvekjøre disse modellene flere ganger, ikke bare en gang, det vil ikke funke. Du kommer til å få godt betalt i form av mye større og bedre kjøreopplevelser. Dette er fremtiden, så bli med på reisen og opplev noe nytt, spennende og veldig positivt.

Mode-settingen vises øverst til venstre i instrumentet i alle visningsmodus.
Kjøremoduset endres enkelt og raskt med et trykk på en bryter som sitter på forsiden av høyre styreholk.
Så etter å ha kjørt mye og lenge med denne teknologien på Tracer 9 GT+, opplever jeg nok at det er her den virkelig kommer til sin rett. Y-AMT bidrar vesentlig til å utvide bruksområdet til sykkelen hva angår både effektuttak, komfort og ikke minst kjøreegenskaper. Y-AMT gjør rett og slett Tracer 9 GT + til en av markedets beste sports tourere og leverer svært gode kjøreegenskaper.
Ny lysteknologi
Yamaha Tracer 9GT+ Y-AMT har fått nye frontlykter og disse har jeg dessverre ikke fått prøvd i sommernatten. Men, skal vi tro Yamaha, så vil disse LRD matrix-lysene gjøre det adskillig enklere for føreren å kjøre på mørke høstkvelder og det tror vi på.

Systemet er koblet til et kamera som er innebygd i kåpen og registrerer omkringliggende trafikale forhold. Sensorene styrer individuelle lysdioder i matrisen som setter sammen en optimalisert lysstråle for best mulig belysning.
Designet på lyktene er forresten beint fram tøft og ser bra ut.
Motor
119 hk og 93 Nm er en anstendig mengde effekt og mer en nok for de aller fleste.

De tresylindrede motorene til Yamaha er noe for seg selv. Motorene er ytelsessterke, summer stille og fint, rasper litt frekt under gasspådrag og har en fin og jevn gassrespons.
Det har ikke alltid vært greia hos Yamaha. De har som så mange andre merker har slitt litt med effekten av utslippskravene til EURO-regimet som har bidratt til at mange modeller har fått en nervøs og rykkete gassrespons.
Men nå har Yamaha knekt koden og de tresylindrede motorene oppleves ganske lineær i ytelse og drar veldig godt gjennom mellomregisteret før akkurat denne modellen flater litt ut helt i toppen. Det er kjempebra og ikke minst trygt. Det er verre når alt tømmes helt i toppen av turtallsregisteret hvor vi gjerne ikke er så vant til å operere. Da kan ting fort gå litt over styr og bli litt uforutsigbart.

Motorens bremseeffekt er veldig fin og jevn så man trenger nesten ikke å bruke bremsene under kjøring. Motorbremsen kan for øvrig justeres i to nivåer etter smak og preferanser via menyen i instrumentet.
Når man er i flytsonen, kan man regulere det helle med gasspådrag og motorbremsing, alternativt nedgiring med pedal-switchene.
Motoren og effektuttaket er så bra at du faktisk må følge litt med. Man passerer nemlig kjapt fartsgrensen og farten merkes ikke så godt på Tracer 9 GT+!
Den mekaniske presisjonen holder et høyt nivå og er godt samordnet med gir og førerstøtte-systemene og modellen er derfor svært lett å kjøre.
Så, motoren er med andre ord en vesentlig årsak til at jeg liker Tracer 9 GT + så godt som jeg gjør, og jeg holder tritt med referansesykkelen som i dette tilfellet var en BMW M 1000 XR uten spesielle avvik. Den er selvfølgelig kraftigere og akselererer derfor litt kjappere, men ellers flyter disse to godt sammen under rask og sportslig kjøring.
Nye elektroniske KYB-dempere
De elektroniske KYB-demperne fungerer veldig bra og bidrar vesentlig til sykkelens gode kjøreegenskaper.

Selv med 17 tommers hjulsett tar disse demperne, med rammen og svingarmen opp det meste av dårlig norsk asfalt. I kombinasjon med den lekne styregeometrien, kan jeg holde god flyt over alt og uten å miste kontakt med forhjul og underlag.
Da sitter svingkurvene som ei kule.
Som nevnt tidligere er det verdt å bruke litt tid på å bli kjent med variasjon og justeringsmulighetene, slik at du får tilpasset dempingen til egen kjørestil og preferanser. Sliter du med innstillingene vil det så absolutt være verdt å be forhandleren om litt hjelp. De kan dette.
Instrumentet og styring av førerstøtten
TFT-instrumentet måler hele syv tommer og er derfor lettlest og fint. Som på de fleste TFT-instrumentene på markedet kan du også her velge ønsket framvisningsmodus (3) og bruke det du liker best.

Navigasjonsknappen som sitter i senter av konsollen på venstre styreholk, er intuitiv og lett å bruke. Man blar enkelt frem og tilbake i menyene som også er logiske og lette å forstå.

Mange av disse funksjonene er selvfølgelig sperret under kjøring og det er bra. Disse instrumentene blir fort en distraksjon og det er slettes ikke ufarlig å sitte å bla i tekniske funksjoner, musikk eller meldinger for under kjøring.
Men der du får lov til å endre settinger kan du enkelt gjøre det fordi den fine navigasjonsknappen er så lett å finneog bruke.
Tracer 9 GT+ har selvfølgelig Cruise control og radar som passer på avstand til forankjørende. Den har også blindsonekontroll med indikator i speilet for trafikken som kommer bakfra.
Yamaha tracer 9 GT+ har en komplett utstyrsliste som nøkkelfri tenningslås, radar til cruise control og blindsoneovervåkning, navigasjon, LED Matrix-belysning, Y-AMT pedal-styrt girkasse, 7 tommers TFT-instrument med integrert Garmin-navigasjon, elektroniske dempere, en komplett førerstøtte-pakke, elektrisk justerbar vindskjerm, vedlikeholdsfritt endurance-kjede, dekktrykkindikator og 10 trinns varmeholker for å nevne noe av utstyret som følger med som standard på denne modellen.
Alle funksjoner kan styres i instrumentet eller fra Yamaha-appen når du sitter hjemme i sofaen og planlegger kjøredagen din.
Det samme gjelder den Garmin-baserte navigasjonsfunksjonen som tar deg dit du ønsker. Det tar selvfølgelig litt tid å sette seg inn i styringen av instrument og førerstøtte. Du kan imidlertid vite at du kan justere alt og da er det også risiko for at du justerer deg helt bort.
Dette gjelder særlig dempingen; her må du passe på at du kun justererer litt av gangen og íkke flere ting samtidig, da vil du ikke kunne vite hva som var riktig . På demper-siden er det ganske store forskjeller.
Dette gjelder selv på de forhåndsdefinerte kjøremodusene. Sport og Drive+ er merkbart stivere enn standard-moduset (D) og sykkelen vil kunne oppleves veldig annerledes under kjøring. Særlig med litt last. Men, denne sykkelen har alt, så du kan bare bruke litt tid på finne veien til egne preferanser.
Hvordan er kjøreegenskapene til Tracer 9 GT+ som sports tourer?
Det er svært enkelt å svare på det. Jeg finner personlig lite eller ingen ting å sette fingeren på og etter hvert som vi to bruker tid sammen blir jeg bare mer og mer fasinert av egenskapene til Tracer 9 GT+.
Det er slettes ikke alle motorsykler jeg opplever å få inn under huden eller smelte sammen med på denne måten, men det gjør jeg virkelig her.
Ergonomisk fungerer dette helt topp, et bredt styre, et passe hardt sete som gir god støtte, men samtidig rom for sideveis bevegelse og forflytning av eget tyngdepunkt tillater meg å kjøre lange etapper eller økter uten at jeg blir sliten.

Tracer 9 har alltid vært godt balansert og byr på noe av det beste du kan finne hva angår sideveis mobilitet og svingegenskaper. Jeg kan enkelt flytte sykkelen sideveis under meg og der er festlig å kunne starte svingbevegelsen med flere forskjellige teknikker. Det gjør modellen veldig behagelig og ikke minst veldig morsom å kjøre.
Motor og gassrespons er pigg og arbeidsvillig så det er fort gjort å kjøre litt for fort. Y-AMT teknologien er nok uten tvil «change makeren» som løfter modellen til et nytt nivå og jeg trives personlig veldig godt med variasjonsmulighetene denne teknologien byr på. Design, vekt og balanse, effekt og gir-teknologi (Y-AMT) og sykkelens demping gir meg en fantastisk fin mestringsopplevelse for ikke å si veldig mye kjøreglede.
Ramme, svingarm og demping fungerer veldig bra og leverer til godt over forventning.
Som sports tourer er modellen rett og slett perfekt, og man skal notere seg at i dette tilfellet kommer det ingen tilleggskostnader, absolutt alt er inkludert.
Yamaha har valgt å bruke Bridgestone Battlax T32 på sykkelen og disse dekkene limer det hele godt til asfalten på tørt og vått underlag.

Nydelige dekk som skaper trygghet og mye kjøreglede.
Lastekapasiteter og logistikk
Sideveskene er enkle å montere på og av, og det elektriske låsesystemet fungerer godt, det er til og med lys innvendig i veskene og det er godt å ha på sene høstkvelder.

Kjører du med en «decent» tilleggsvekt (inntil 10 kg) merker du lite til disse under kjøring og det synes jeg er innenfor det jeg vil definere som "akseptabelt".
Laster du derimot på mer vekt må du forvente at det påvirker styregeometrien, men det gjelder for alle sykler.
Helhetsinntrykk av Yamaha Tracer 9 GT+
Jeg kunne selvfølgelig ha skrevet en hel bok om Tracer 9 GT+. Det er selvfølgelig mye mer å si om denne modellen. Men, for meg er det viktigst å formidle kjøreopplevelsen og samspillet mellom meg og maskinen.
Etter hvert mister alle modeller sin aktualitet og noen går sågar ut av tiden, de henger gjerne ikke med på den teknologiske utviklingen og blir stående i sine respektive teknologiske tiår.
Det ønsker tydeligvis ikke Yamaha som med denne modellen gjennomfører en vesentlig oppgradering for å sikre fornyet interesse og teknologisk aktualitet. Det krever ganske mye og er ofte forbundet med risiko for å mislykkes.
Design av motorsykler består stor sett av å utvikle egenskaper og kapasiteter samtidig som mann inngår kompromisser for å holde produksjonskostnadene nede. Å justere på med nye bedre enkeltkomponenter er ofte derfor ikke tilstrekkelig for å løfte helheten og det merker kundene så alt for kjapt, dessverre. Derfor er det veldig gledelig å kunne fastslå at alle grepene Yamaha har tatt oppleves å ha en svært god effekt på sykkelens samlede kapasiteter.
Yamaha Tracer 9GT+ Y-AMT har utvilsomt blitt voksen og kjøreegenskapene er formidable. Den er uten noen som helst tvil en av de aller beste sports tourerne vi har i markedet og den leverer langt over forventning. Jeg mener at Y-AMT teknologien står for en vesentlig del av bidraget, men vi skal heller ikke glemme at dette alene ikke er nok til å levere et så godt resultat. Her snakker vi om en motorsykkel som er komplett og derfor produserer sann kjøreglede innenfor et bredt bruksområde.

Ergonomi, styregeometri, vekt og balanse, ytelser, alt er bra og kan bare nytes. Dette er en motorsykkel du kan vokse med og ikke minst virkelig nyte over tid.
Men husk, vær nysgjerrig, våg å ta i bruk ny teknologi og våg å trene. Du vil få godt betalt for alle investeringer i denne sammenheng og du har da mange og flott kjøreopplevelser foran deg. Bli med på hurtigtoget, ikke stå på perrongen for å vente på et lokaltog, da går du glipp av mye og sannsynligvis fremtiden!
___________
Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC-magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.