Test av Yamaha Tracer 7 GT: Stort løft fra forgjengeren
Yamaha Tracer 7 GT har blitt voksen og står støtt i front på en solid teknologi plattform – dette er en svært vellykket oppgradering.
Lettkjørt, presis, svingvillig, sterk, dra villig, komfortabel, festlig og kapabel er noen av adjektivene som beskriver Tracer 7 GT. Den nye modellen er noe helt annet og veldig mye bedre enn forgjengeren.
Du kjører lett en 60 mils etappe uten å bli sliten og du har det bare morsomt og komfortabelt. Du gjentar svært gjerne det samme dagen etter og dagen etter og dagen etter.
Jeg bruker vanligvis mye tid på motorsyklene jeg testkjører, men noen ganger får jeg litt videre rammer og litt ekstra godt med tid. Det er alltid bra og jeg får i slike tilfeller sykkelen skikkelig godt inn under huden.
I tilfellet Yamaha Tracer 7 GT ble det slik og jeg har i dette tilfellet hatt sykkelen i nesten to uker, sykkelen er prøvet i nær sagt alle definerte bruksområder som bykjøring, hverdagsbruk, nærområdene rundt byen, altså typ kveldsterapi, for så å dra på en skikkelig langtur med dagsetapper helt opp mot 60 mil.
I sum, en ganske grundig og omfattende test med mange timer i setet. Men ikke et eneste minutt har vært kjedelig, hver eneste mil har faktisk vært en opplevelse og jeg gjør det svært gjerne igjen.

Testens rammer
- Testområdet: Oslo og omegn, fjellområdene i Sør-Norge og Vestland
- Værforhold: Mellom 2-20 grader, sol med regn og snø
- Underlag: 100% asfalt
- Last under: Under 5 kg, deler av testen er kjørt uten sidevesker
- Pax: Kun fører
Med slike rammer blir du veldig godt kjent med modellen og i løpet av en drøy uke og så mange mil kommer du i kontakt med så mange situasjoner og sider av modellen at du etter hvert danner deg et veldig godt og komplett bilde av sterke og svake kapasiteter. I tillegg til dette har jeg i dette caset hatt et solid bakteppe med ca. 2000 kjørte km på nye Tenere 700 (T7) bare i år. En teknisk plattform som er veldig lik Tracer 7 GT, representerer samme mellomklasse, men som lever i forskjellige segmenter - T7 er en adventure-modell, Tracer 7 GT er en touring-modell.
Det har derfor vært morsomt å få sett nærmere på hvordan Yamaha henter ut og utnytter de tekniske kapasitetene på ganske forskjellige plattformer. Den tekniske basen er altså mye av det samme hva angår motor, bremser og elektronikk, men design og bruksområde er forskjellig.
Tekniske data på testsykkel
Motor: | 2 sylindre, cross plane 4 takt DOHC 4 ventiler |
Motorvolum: | 689 cc |
HK: | 74 |
Nm: | 68 |
Utslipp til luft: | 97 g/km |
Caster vinkel: | 27,2 grader |
Demper foran: | 41 mm justerbar forspenning |
Dempervandring foran: | 130 mm |
Demper bak: | Vertikal monodemper justerbar |
Dempervandring bak: | 139 mm |
Bremser foran: | Doble hydrauliske skivebremser 298 mm |
Bremser bak: | Singel skive 245 mm |
Dekk foran: | 120/70 ZR 17 M/C (58 W) |
Dekk bak: | 180/55 R 17 M/C (73 W) |
Lengde: | 2135 mm |
Setehøyde: | 845 – 865 mm |
Akselavstand: | 1495 mm |
Våtvekt: | 212 kg |
Tank: | 18 liter |
Design
Tracer 7 GT har blitt vesentlig bedre enn forgjengeren, den har blitt større og ser nå ut som et fullformat av en motorsykkel med et maskulint og kult preg. Som følge av mange og viktige oppgraderinger har den dessverre også blitt litt dyrere, men prisøkningen er verdt hver eneste krone.
Designet er nå på mange måter landet og linjer og proporsjoner sitter som ei kule. Det er spesielt positivt at designet også fungerer så godt som det gjør nå. Ergonomi, vekt og balanse ligger og dupper i toppklassen og bidrar til at sykkelen både er morsom og veldig behagelig å kjøre.
Jeg er som kjent ikke særlig begeistret for harde sidevesker, men her ser det bra ut takket være riktig proporsjoner, funksjon og design. Jeg liker dem ikke, men akkurat disse reduserer ikke kjøreegenskapene nevneverdig og det er viktig for meg. Men sidevesker er sidevesker og selv om du ikke kjører med mye vekt vil du merke en vesentlig forskjell på kjøreegenskapene dersom du tar disse av.
Yamaha er kreative på mange områder og jeg synes plasseringen av blinklysene foran er kreativ og velfungerende. Disse slår seg for øvrig av selv, som et slags "fire and forget"-system og det liker vi.
Detaljene på det nye fargede styret hvor det står "Tracer GT", er også kule og skaper en fin opplevelse av kvalitet. Veldig bra. Det samme gjelder setet og sømmene som skaper den samme opplevelsen av god kvalitet og ikke minst tilbyr en svært høy sittekvalitet. Her kan du lett sitte i timesvis uten å bli stiv og støl.
Endelig har Yamaha forstått at man skal ha lys i alle lykteinnsatser, slik du ser på bildet over. Dette ser rett og slett kult ut og er såååååå mye bedre enn det vi tidligere har fått presenterte i form av enøyde banditter. Tusen takk Yamaha, dette ble det orden på så fortsett slik.
Instrumentet fungerer bra
Instrumentet som måler 7-tommer er bra og helt i henhold til Yamaha sin standard. I det legger jeg at det er bra nok, men ikke noe mer enn akkurat det. De fire tilgjengelige framvisningsmodusene er for meg ganske like ok ikke spesielt banebrytende, men det er som sagt bra nok.
Hadde jeg fått en større variasjon i presentasjonen av kjøredata hadde det vært fint for min del. Savner blant annet en litt kul fremvisning av en analog turteller slik mange av konkurrentene har.
Men som sagt dette er greit nok, jeg ser det jeg skal se, kan variere noe på visningsmodus og navigasjonspanelene (les knappene) fungerer veldig bra. Jeg er imidlertid ikke imponert over akkurat denne delen og her har de i mine øyne tapt en mulighet til å løfte sykkelen enda høyere.
Bagasje og lastebæring
Jeg er kanskje ikke noen tradisjonell touring-dude og det må du vite når du leser denne testen, Jeg er ikke tilhenger av å ha med to rom og kjøkken på tur og min primære interesse på turen er kjøreegenskaper og opplevelser. Resten kan og bør kjøpes. Vekt er min største fiende fordi den forgifter sykkelens kjøreegenskaper og særlig vekt og balanse.
Driver du med camping i glamping-format får du heller kjøre bil tenker jeg.
Men gitt mine litt sære meninger om akkurat dette, så er lastearrangementet på Tracer 7 GT velfungerende. Bagasjeholderen og festekrokene er solide og enkle å operere, altså enkle å ta av og sette på igjen. Veskene som er låsbare har innlasting fra siden hvilket er litt upraktisk, men det blir du vant til. Lastesystemene er helt akseptable og praktiske, selv for meg.
Utmerker seg positivt på flere områder
Ramme, svingarm og dempere har blitt mye bedre. Sykkelens konstruksjon, bæring og demping har blitt vesentlig bedre og den nye modellen presterer derfor vesentlig bedre på litt krevende underlag. Vi har mye dårlig asfalt i Norge, men her blir det nesten en fornøyelse å holde svingkurven i alle hastigheter.
Ramme, dempere og svingarm håndterer raske kompresjoner mykt men bestemt og styrer kjapt hjulene ned i underlaget slik at du alltid opplever å ha god kontroll på både for og bakhjul.
Demperne både foran og bak har blitt bedre enn på den forrige modellen og disse står nok også for en vesentlig del av kostnadsøkningen til modellen. Prisen på dempere har nemlig vokst ganske dramatisk og blir derfor kostnadsdrivende også for fabrikantene.
De nye opp/ned demperne foran er kraftigere og justerbare i likhet med mono demperen bak som nå ligger nesten horisontalt på linkarmen. Sammen med rammen og svingarmen leverer disse virkelig bra og skal ha en vesentlig del av æren for de gode kjøreegenskapene sykkelen har.
Selv om modellen har 17-tommer store hjul både foran og bak, svelger demperne unna mye dårlig vei. Dette imponerer meg litt faktisk litt.
Men hvordan var Tracer 7 GT på langtur?
Jo det skal jeg fortelle deg, her er styrevinkler, vekt og balansering, akselavstand, ergonomi, mapping valg, effektleveranser og ikke minst bremser helt optimalisert. Tracer 7 GT er utrolig svingvillig og med en så god sittestilling og en så bra sideveis mobilitet gikk 600 km bokstavelig talt som en lek.
Jeg er fascinert over svingegenskapene som er noe av det aller beste jeg har kjørt med, helt uavhengig av klasse, segment og pris. Svært få sykler har så gode svingegenskaper og med den livlige CP2-motoren i mapping valget "sport" er denne sykkelen rett og slett en fest. Av og til så mye "fest" at det kan gå på bekostning av førerretten din, så man må passe på litt. Denne motorsykkelen vil nemlig veldig mye.
Heldigvis har modellen cruise control og det hjelper en hel del, men du må huske på at denne ikke har avstandskontroll så du må følge med selv. Men systemet fungerer kjempebra og får derfor en viktig funksjon hva angår komfort og fart på lengre turer.
Vindskjermen er manuell, men også velfungerende og denne gir god beskyttelse mot vær og vind. Du kan få en lavere og sotet skjerm dersom du ikke liker de litt større touringskjermene. Gassresponsen er jevn og fin i alle mapping-valg og effektleveransen er helt strålende. Noen synes kanskje det høres lite ut med 74 hk og 68 Nm men for "singel pilots" er dette mer enn nok.
Yamaha kommer med en quickshifter opp og ned ganske snart og det vil løfte fun-faktoren enda høyere.
Jobbe med egne ferdigheter, er bevist på blikk-bruk, push teknikk, plassering, sporvalg og balansering av deg selv og sykkelen så får du nesten ikke noe bedre enn dette. Kjøre og turegenskapene er så gode at jeg enkelt kan sammenligne denne med BMW F 900 XR, den er imidlertid lettere en denne og det går også i Yamaha sin favør. Redusert vekt er alltid bra.
Dekkene er fra Michelin (Road GT6), dekk-lamellene er myke og fine og smelter formelig ned i underlaget. Kontakten med forhjulet er svært god og skaper et sjeldent godt og tillitsbasert forhold mellom mann og maskin (eller kvinne og maskin). I sum bidrar dette til at du vil kjenne G- og svingkrefter i kroppen i skarpe kurver med god flyt, det er en herlig opplevelse som faktisk bidrar til at i hvertfall jeg mister litt kontroll på tid og sted.
Så hva angår touring-egenskaper så kunne dette neppe vært gjort særlig bedre. Jeg gjentar at prisøkningen jeg snakket om innledningsvis derfor er helt grei, forbedringene og kjøreegenskapene tatt i betraktning.
Dette har blitt vesentlig bedre. Yamaha har nå en råsterk portefølje i mellomklassen og ser vi på 07 klassen isolert med Tenere 700, MT-07 og nå Tracer 7 GT, så er disse så komplementære og dekker en stor og bred målgruppe. Disse modellene er nå så sterke at de kan bli veldig vanskelige å hamle opp med for konkurrentene.
Så hva konkluderer testføreren med?
Vel, jeg har vel allerede avslørt at jeg er begeistret, men hvorfor? Jo dette er en sjelden pakkeløsning hvor du får smake på det beste av alle segmenter og alle kapasiteter. Tracer GT 7 er et sjeldent kompromiss som faktisk gir deg tilgang til alt. Setter du opp denne sykkelen med 70/30-dekk så vil den fungere helt supert på grus også. Denne sykkelen kan alt og den er søren meg god på alt også.
Har du kompiser som kjører store heftige pulver-doninger så vil du enkelt holde følge, effektleveranser, vekt, balansering og kjøreegenskaper er nemlig så gode at du vil lett finner god flyt i høyere hastigheter og innbremsinger går ditto kjappere.
Mindre masse i sving gjør det enklere og holde gode eller frekke spor og du vil rett og slett ha det bedre som fører. Dette er en symfoni av en motorsykkel og jeg har for egen del satt den på egen short list, dette vil jeg svært gjerne ha mer av.
___________
Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC-magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.