Test av BMW R 1300 R: Kirurgisk presisjon og enorme krefter
BMW R 1300 R er beefy, barsk og veldig heftig. Les vår mini-test av motorsykkelen BMW R 1300 R.
Dette er ikke en fullverdig test av sykkelen, kun et førsteinntrykk. Vår faste testfører kjørte sykkelen kun en kveld og det er på ingen måte nok til å bli tilstrekkelig kjent med teknologi, bruksområde og de operasjonelle kapasitetene til en så heftig maskin. Men morsomt hadde han det.

Slik så sykkelen jeg selv eide i 2008, en godmodig kraftkar med svært behagelige kjøreegenskaper og en ergonomi som tillot at du kunne kjøre dagevis uten å bli sliten. Men, på alle måter gammeldags om moden for en modernisering.
Denne modellen representerte på mange måter historien og ikke fremtiden, selv om den var utrolig god å kjøre og jeg elsket å kjøre den.
Ny tid krever nytt design, ny teknologi og nye kapasiteter

R 1200 R har utvilsomt vært gjennom en reise som har gått over nesten to tiår. Det har skjedd mye på design og teknologifronten, men det er allikevel ganske heftig å oppleve forskjellene på min sykkel fra 2008 og denne i 2025, for makan til endring skal du lete lenge etter.
Nå er ikke modellens evolusjon det viktigste her, spørsmålet som må stilles er om nye BMW R 1300 R og bokser-teknologien klarer å holde tritt med konkurrentene i streetfighter-segmentet så det var mitt hovedfokus da jeg kjørte ut med sykkelen.
Tekniske data
| Motor: | Luft/væskekjølt bokser med shiftcam teknologi |
| Volum: | 1300cc |
| HK: | 145 |
| NM: | 149 |
| Våtvekt: | 239 kg |
| Akselavstand: | 1511 mm |
| Bremser foran: | Doble 310 mm skiver 4p Brembo produserte kalipper |
| Bremser bak: | Singel 285 mm 2p Brembo produsert kalipper |
| Setehøyde: | 785-810 mm |
| Demping foran: | 47 mm elektonisk demping |
| Demping bak: | Elektronisk monoshock paralever |
| Forhjul: | 120/70 ZR-17 |
| Bakhjul: |
190/55 ZR-17 |
Designet er heftig

Ingen tvil om det, bokser-teknologien holder tritt, men designet er såpass spesielt at modellen visuelt kan ende opp i kategorien "like eller ikke like", men er du BMW elsker så spiller det ingen rolle, da skal du bare ha en slik uansett.
Objektivt sett er modellen bred, maskulin og en anelse skremmende hva angår visuelle inntrykk. Får du en slik i speilsonen din, så vet du hva dette er og du vet at løpet bokstavelig talt er kjørt, gitt at det sitter en fører med et snev av ferdigheter oppå sykkelen.

De visuelle detaljene er uendelig mange. Personlig merker jeg meg bredden på sykkelen, den heftige fronten med lykten, den kraftige tanken som flyter godt inn i motorseksjonen og de horisontale og klassiske sylindrene, setet, sidedekslene som binder alt sammen, det sort krummede eksosanlegget, den singel-sidede svingarmen og den eksponerte felgen.
Alt veldig heftig og veldig maskulint. Før start lurer jeg litt på om dette blir som å kjøre en jern-klump, denne motorsykkelen er nemlig veldig bred og veldig kraftig visuelt. Dette er uten tvil ganske heftige greier.
Moves like a Jagger

Men når jeg ruller ut fra parkeringshuset hos MCO Vollebekk, forsvinner denne bekymringen umiddelbart. Jeg følger testrutinen min slavisk og gjør meg kjent med vekt, balanse og styregeometri.
Jeg begynner kjapt på et smil og tenker at hjelpes, kunne jeg virkelig ta så feil?
R 1300 R beveger seg nemlig kattemykt, forutsigbart og mer presist enn noe annet enn jeg kan huske å ha kjørt tidligere. Ja akkurat som Maroon 5 synger – moves like Jagger.
Styregeometrien er festlig, forutsigbar og trygg og jeg kan lett endre svingkurven midt i et nedlegg og opprettholde kontroll i en ny og skarpere kurve. Styresignalene til det brede styret mottas med stor takk og responsen kommer lynkjapt og umiddelbart. Fest blikket, push kjapt og følg på med å presse hake og overkropp frem mens du går på med et passende gasspådrag.
Jeg sier passende fordi her er det nemlig et helt arsenal av krefter, De gamle V-twinene til KTM var heftige nok de, men her leverer bokseren i mappingvalg «dynamic pro» en presisjon, respons og effektdistribusjon som overgår det meste.

Ingen firesylindret motor kan matche denne kraften. 149 NM er og blir heftig og turtallet er vesentlig roligere og mer behagelig å kjøre enn hylende rekkefirer som ligger på 5-6000 rpm ved 100 km/t.
Her lunter du av gårde på skarve 3500 rpm og har kraft tilgjengelig over alt i turtallsregisteret. Som du ser av bildet har BMW støttet opp sylinderen for å unngå vibrasjon og slitasje på sylindrene som nå begynner å bli ganske store og tunge.
Men, først og fremst er det slående hvor mye presisjon denne sykkelen leverer på absolutt alle områder: Styregeometri, gassrespons, effektdistribusjon, demping og nedbremsing. Alt fungerer helt perfekt, nok en gang gitt at føreren har ferdigheter til å håndtere maskinen.
Instrumentering og førerstøtte

Fantastisk, velfungerende og morsomt tenker jeg vi sier. Den store TFT-skjermen er lettlest og du kan velge fremvisningsmodus etter smak. Bryter og navigasjonspanelene er som vi kjenner de på BMW og det funker bra. Du kan hente inn mye førerstøtte eller la være å bruke det.
Motorstyringen på denne sykkelen er så god, at du uansett vil klare deg brukbart, selv om det er mye krefter tilgjengelig. Jeg synes «lean indikatoren» er spesielt morsom, her kan du lese max nedlegget ditt på siste tur og det er nå litt morsomt synes jeg da. Denne nulles ut og starter målingen på nytt når du slår av tenningen.

Perfeksjon skaper kjøreglede
Jeg lar meg fortsatt imponere av bokser-motorens evolusjon. Husk at denne teknologien så dagens lys i 1897 og det er derfor nesten ufattelig at den fortsatt er konkurransedyktig nesten 130 år senere og til og med i dette segmentet. Jeg liker torque fremfor turtall og synes helt klart at denne modellen er å foretrekke framfor travle firesylindrede motorer som lever av høye turtall.
BMW R 1300 R leverer så til de grader og får topp score på nesten alle områder. Den er litt tung med sine 239 kg men det blir en fordel i noen sammenhenger, særlig hva angår komfort og stabilitet. Alt annet er bra, gitt at du tåler å sitte litt foroverbøyd.
Option 719 har alt så her trenger du ikke å tenke på noe annet, standardmodellen er selvfølgelig også bra, dog litt rimeligere.

Jeg vil også fremheve demperfasilitetene som også leverer bedre enn forventet. Jeg skal sikkert kjøre mer R 1300 R og ser fram til å fordype med litt mer enn det jeg rapp på en kveld. Men, fy farao for en maskin, dette er intet mindre enn heftig.
Og ja, dette klarer definitivt å holde tritt med konkurrentene i streetfighter-segmentet.
___________
Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC-magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.