Hvordan kjøpe brukt motorsykkel
Det er en del ting å huske på når du skal kjøpe en brukt motorsykkel. Etter 39 års erfaring med salg av motorsykler, deler vi noen tips og råd for en smidig kjøpsprosess.
Markedsplasser
Finn.no er Norges største markedsplass for kjøp og salg av motorsykler. Det finnes også andre alternativer som auksjoner og Facebook-grupper hvor det også selges motorsykler.
Servicehistorikk
Hvis motorsykkelen fortsatt er under garanti/reklamasjonsrett perioden så er det essensielt at servicene er fulgt opp og dokumentert i annonsen. Hvis sykkelen er utenfor garanti/reklamasjonsrett perioden så er det uansett lurt å sjekke at serviceintervaller er fulgt eller at årlige servicer er gjort.
Ekstrautstyr
Ekstrautstyr av betydning kan være lurt å se på. Hvis du uansett skal kjøpe ekstrautstyr i ettertid, så er det ofte mye å spare ved å kjøpe en motorsykkel med utstyr fra før. Dette kan være for eksempel effektanlegg, varmeholker, bagasjeløsninger, GPS, karbon og mye mer. Det er viktig å huske på at ekstrautstyr ikke holder seg bra i verdi, så ikke betal overdrevet mye ekstra for en sykkel som er bra utstyrt.
Pris
Det kan ofte være vanskelig å gi riktig bud på en motorsykkel da markedet svinger opp og ned hele tiden av mange forskjellige samfunnsøkonomiske årsaker. En god huskeregel er at en motorsykkel er mer verdt på våren/sommeren enn den er på høsten/vinteren. Hvis det ligger flere tilsvarende motorsykler ute til salgs, kan det være noe å ta utgangspunkt i. Merke, årsmodell, garanti og kilometerstand er viktige faktorer som bestemmer verdien til en motorsykkel.
Man må riktignok ikke glemme at det er mange som overpriser sykler, ved at de ikke har tatt høyde for verditap, spesielt når salgsprisen tilsvarer nesten nypris hos forhandler. Disse annonsene ligger ofte ute i månedsvis og blir ikke solgt. Det kan derfor være lurt å høre med en forhandler om hva motorsykkelen du ser etter er ca. verdt for å få et estimat. Ofte kan en forhandler nylig ha solgt akkurat samme sykkel brukt.
Hvis sykkelen er topputstyrt med mye verdifullt utstyr, så vil den ofte være litt mer verdt, men ikke veldig mye mer. Fabrikkmontert utstyr er ofte mer verdt enn utstyr fra eksterne leverandører.
Hvis det er få eller ingen tilsvarende sykler ute til salgs, så vil de fleste motorsykler avskrives med ca. 15% første året, og 10% de neste årene. Dette varierer ofte i stor grad ut ifra hvor populær og ettertraktet motorsykkelen din er. Hvis motorsykkelen trenger nye dekk eller service, så er det naturlig å sette ned prisen deretter.
Teknisk sjekk av sykkelen du kjøper (en fullstending kjøretøykontroll ligger nederst i artikkelen)
Bremser: Sjekk etter lekkasjer av bremsevæske, pump bremsen et par ganger og deretter hold den inne maks i noen sekunder, gir den etter er det luft eller lekkasje i bremsesystemet. Sjekk bremseklosser, er disse utslitt, må disse byttes. Se på bremseskiver om disse er rustet, slitt eller er skeive.
Lys: Sjekk at alle lys operer som det skal, kjørelys, fjernlys, baklys under brems på begge bremser og blinklys.
Kjede og drev: Se etter slitasje på kjedet i form av hvordan lenkene sitter, se etter om lenkene har rust og om noen lenker peker i en annet retning enn de andre, det kan tyde på at kjedet er utslitt. Hvis drevet begynner å få runde kanter på tennene så er det på tide å bytte ut dette.
Dekk: Se etter slitasje på dekkene, hvis dekkmarkørene begynner å nærme seg, så er det på tide å bytte dekk.
Skader: Se etter skader fra velt, hvis sykkelen har vært i bakken tidligere så kan den ha skader på motordeksler, svingarm, demper foran, fothvilere eller andre punkter som stikker ut på siden av motorsykkelen.
Elektronikk: Sjekk at elektroniske komponenter fungerer som knapper, horn, display, cruise control, varmeholker osv.
Dempere: Se etter lekkasje fra simringer og slitasje
Motor: Sjekk oljenivå gjennom glasset på siden av motoren når sykkel står av støtten. Se etter lekkasjer og svetting fra pakninger. Start opp sykkelen og se etter lekkasjer, ulyder og feilmeldinger på display. Hør etter om sykkelen er tungstartet, det kan tyde på at batteriet må byttes ut. Sjekk lekkasjer på eksosanlegget mens sykkel går.
Prøvekjøring
Det er lurt å ta en kort prøvekjøring av sykkelen for å se at alt fungerer som det skal. Kjør igjennom alle girene og test bremser. Sjekk at elektroniske hjelpemidler fungerer som det skal, for eksempel quickshifter, elektroniske dempere, kjøremoduser, cruise control og elektronisk vindskjerm.
Kontrakt
Sørg for å skrive en grundig kjøpskontrakt som begge partene er enige i, Finn.no har en enkel digital kjøpskontrakt som anbefales. Her det viktig å få frem alt av verdifull informasjon som beløp, eventuelle heftelser på kjøretøy, original deler, skader og eventuelle påkostninger. Det kan være nyttig å benytte straksbetaling i din nettbank slik at du kan betale og få sykkelen samme dag.
Omregistrering og forsikring
Det er viktig at selger utfører eierskifte av kjøretøyet innen på Statens Vegvesen sine nettsider etter at kontrakt er inngått og at pengene er mottatt. Deretter betaler man omregistreringsavgift til skatteetaten. For at selger skal kunne gjøre dette, må ny eier ha tegnet forsikring på skiltnummeret til motorsykkelen.
Overlevering
Det er viktig å få overlevert alt av dokumentasjon som servicehefte, ekstranøkler og eventuelt originaldeler hvis man har blitt enige om dette.Kjøretøykontroll - sjekkpunkliste fra vårt verksted
Dekk – hjul – bremser
1.1 Dekk foran (min 1,6 mm)
1.2 Dekk bak (min 1,6 mm)
1.3 Dekk lufttrykk
1.4 Hjulager foran og bak
1.5 Felg / hjul foran og bak
1.6 Bremseskiver foran
1.7 Bremseskive / trommel bak
1.8 Bremsebelegg foran og bak
1.9 Bremsekaliper foran og bak
1.10 Bremsepumpe / wire foran
1.11 Bremsepumpe / wire bak
1.12 Bremseslange foran / bak
1.13 ABS system
1.14 Antispinn / traction control
1.15 Bremse- / clutchvæske
Fjæring
2.1 Gaffelben
2.2 Styrelager
2.3 Støtdemper bak
2.4 Svingarm og lager
2.5 Linklager – støtdemper
2.6 Elektrisk støtdemper justering
Ramme – øvrig
3.1 Ramme
3.2 Bensintank
3.3 Skjerm foran / bak
3.4 Skiltholder
3.5 Styrelås
3.6 Sete
3.7 Hoved / sidestøtte
3.8 Eksosanlegg / lyddemper
3.9 Lakk / krom
Elektrisk
4.1 Batteri
4.2 Startmotor
4.3 Ladespenning
4.4 Ledningsnett
4.5 Tenningslås
4.6 Brytere høyre side
4.7 Brytere venstre side
4.8 Frontlykt
4.9 Bak-/bremselys
4.10 Blinklys
4.11 Horn
Instrumenter og betjening
5.1 Speedometer
5.2 Turteller
5.3 Gasswire
5.4 Clutchpumpe / wire
5.5 Bremsewire
5.6 Speil
5.7 Håndtak / holker
5.8 Styre
5.9 Hendler og pedaler
5.10 Nøkler
Motor / drivverk
6.1 Drift/gange
6.2 Ulyder
6.3 Olje
6.4 Lekkasjer
6.5 Girkasse
6.6 Kardang
6.7 Funksjon (motor / girkasse)
6.8 Clutch
6.9 Kjede / drev
6.10 Tennplugger
6.11 Kjølevæske
6.12 Synkronisering gasspjeld
6.13 Ventilkontroll
6.14 Luftfilter
6.15 Oljefilter
Ekstrautstyr
7.1 Vesker (side / topp)
7.2 Varmeholker